Április 11-e József Attila születésnapja és egyben a magyar költészet napja is. E jeles naphoz a bölcsődék szorosan és több ponton is tudnak kapcsolódni. "Minden gyermek költő" mondta Weöres Sándor, hiszen a vers nem csak bonyolult mondatok sokasága, hanem játék, humor, ritmus, melynek segítségével a gyermek felépíti és újraépíti a környező világot, az ő sajátos és varázsos gondolkodásának és látásmódjának megfelelően.

Az irodalmi élmény megalapozása a bölcsődallal kezdődik melyben a ringatás öröme összekapcsolódik az „énekbeszéddel” ami a szavakkal és dallamokkal való játékos átmenetet képez a beszéd és éneklés között és gyakran halandzsanyelven szól.

A csecsemőkkel való hatékony kommunikáció eszközei és az első irodalmi műfaj az ölbéli játékok, verses, ritmikus mondókák, melyekben a hangsúly a mozgás a dallam és a ritmus egységén, valamint a testi közelség megtapasztalásán van. Ezeket a még beszélni nem tudó gyermekkel is játszhatjuk már, egészen a bölcsődéskor végéig, sőt azon túl is.

A magyar néphagyomány és népköltészet páratlanul gazdag ezekben a ritmusos, verses, mondókás, dallamos, mozgásos művekben, s telis-tele van játékossággal, humorral, vidámsággal. A művészeti nevelés csírái ezek és a mi legősibb gyökereink a hőcögtetők, csiklandozók, lovagoltatók, bökdösők, tenyérsimogatók hosszú sora.

A saját néphagyományunk mellett fontos, hogy a gyermekek találkozzanak a gyermekirodalom művészi értékű verseivel. A koragyermekkor elsőbbségét jelzik, hogy a magyar költők hosszú sorát érintette meg e korai életszakasz és számtalan gyermekvers született mind a klasszikus, mind kortárs költőink tollából. Petőfi Sándor, József Attila, Zelk Zoltán, Móricz Zsigmond, Weöres Sándor és Lackfi János, Varró Dániel – csak néhányat említve – olyan verseket, verses meséket írtak, amelyeket a mindennapokban a kisgyermeknevelők is használnak és használhatnak a bölcsődés korú gyermekek nagy örömére.  Az öröm és élményszerzés mellett az irodalom a versek, az énekes játékok a gyermekek egész személyiségére hatással bíró „lelki táplálék”

Természetesen szolgálják az értelmi fejlődést, pozitívan hatnak a képzeletre, emlékezetre, figyelemre, kreativitásra. Fejlődik a kicsi beszédkészsége, mozgása, bővül a szókincse.

 Így fogadtuk ma a családokat, és így ünnepeltük a Görgey  Utcai Tagintézményben a Magyar Költészet Napját:

     

      

Felhasznált irodalom: Kádár Annamária: Mesepszichológia

                                    Gróh Ilona: Jöjj ki napocska!

Molnár Szidónia kisgyermeknevelő