Mint minden bölcsődében, a mi Tagintézményünkben is a kisgyermeknevelők egyik feladata azon tevékenységek komplex megtervezése és megvalósítása, melyek segítik a gyermekek fejlődését.

Ezen tevékenységek megvalósítása során törekszünk arra, hogy környezetünk megóvása és a fenntarthatóságra nevelés keretein belül újrahasznosított, saját kezűleg készített játékokat is elhelyezzünk a csoportszobákban a már meglévő játékok mellett. A gyermek számára bármilyen tevékenység lehet játék, ám ehhez az örömhöz nagyban hozzájárulhat az alkotás öröme is, így a játékok elkészítése során bevonjuk őket. A játékok mindegyike otthon is könnyűszerrel elkészíthető, a rendelkezésre álló eszközök a környezet megóvása mellett akár a pénztárcákat is megkímélheti. A fentebb említett szempontok mellett nagyon fontos figyelembe venni azt, hogy az elkészített játékok amellett, hogy újrahasznosított elemekből állnak ne legyenek sérültek, töröttek a gyermekek egészségének megóvása érdekében.

Az alábbiakban pár játékot szeretnénk bemutatni melyeket otthon is könnyűszerrel el lehet készíteni, illetve felhasználni.

Ma már sokak számára ismerős lehet a finommotorika szó, melynek fejlesztésének jelentősége, egyre nagyobb szerepet kap. A finommotorika fejlesztése leginkább a kézügyességhez kapcsolódik, de hozzá tartozik még a szem, arc és száj koordinációja is. Ezeknek a készségeknek a fejlesztése a későbbiekben nagy szerepet játszik például az írás elsajátításában. it tehetünk mi annak érdekében, hogy segítsük a gyermek finommotorikus fejlődését? Az olyan mindennapi tevékenységek, mint a rajzolás és gyurmázás elősegítik a gyermekek szem-  kéz koordinációjának fejlődését, de számtalan egyéb módot is találunk erre a célra. A bab, lencse, rizs és egyéb szemes ételek vagy az évszaknak megfelelően gesztenye tálba helyezése és annak kézzel való markolása amellett, hogy nagy örömmel töltheti el a kicsiket, kiválóan megfelel a célnak. Miután megtörtént a kézzel való átvizsgálás, kanalat adhatunk a kicsiknek illetve egy másik edényt, hogy egyik tálból a másikba kedvükre rakosgathassák azt.

A háztartásokban megtalálható penne tészta kitűnő választás lehet, mint fűzőcske. A tésztán átfűzött cipőfűző vagy egyéb fonál egy picit nehezebb feladat lehet, ám sok   gyakorlással ez a cselekvés nagyban hozzájárul a szem-kéz koordináció fejlődéséhez.

Bölcsődénkben az akár penne tésztából, akár vastagabb szívószálból elkészített fűzőcskék használatát nagyon élvezik a gyermekek. A rá rajzolt színes képek még inkább felkeltik érdeklődésüket, ezáltal hosszasan próbálkoznak a cipőfűző átbújtatásával.

Anyagszükséglet: kartonlapok, zsírkréta, festék a színezéshez, erős ragasztó, szívószál vagy penne tészta, cipőfűző.

Spatulás bedugós játék

A játék elkészítéséhez kisebb méretű kartondoboz felhasználása szükséges, ami lehet akár cipősdoboz is. A dobozt belülről kartoncsíkokkal erősítettük meg és az egész befedésre került fehér papírral.

A tetejére a spatulától kissé szélesebb rések kivágása szükséges, hogy könnyű legyen azokat bedugdosni. Ezt követően lehet a dobozt díszíteni tetszőleges színű sávok festésével. Fontos, hogy ugyanolyan színeket kapjanak a spatulák, így ez által valósul meg a színek párosítása a későbbiekben.

Száradás után decoupage ragasztóval fixáljuk a dobozt, ezáltal válik vízhatlanná mind a doboz, mind a spatulák.

A színes csíkoktól válik érdekessé ez a játék, mellyel nemcsak a színismeretet, de a finommotorikus képességeket is spontán módon fejleszthetjük.

 Az esős idő közeledtével nagyon jó program lehet a bunker, kuckó építése. Ehhez nincs szükség másra, mint néhány kispárnára, plédekre és    1-2 székre. Az elkészítés során törekszünk a balesetmentes felállításra. Az elkészült bunkert nagy örömmel veszik igénybe kicsik és nagyok   egyaránt.

Illusztrációk:

                        

Finommotorikát fejlesztését elősegítő mondókák:

  • Csip-csip csóka…
  • Ez elment vadászni…
  • Így ketyeg az óra…
  • Borsót főztem, jól megsóztam…
  • Én kis kertet kerteltem…
  • Töröm, töröm a mákot…

Kellemes kikapcsolódást, kreatív együtt töltött örömperceket kívánnak a cikk szerzői: 

Oláh Gabriella, Jurkó Tímea kisgyermeknevelők, Gábotjáni Szabó Kálmán Utcai Tagintézmény