A XXI. századra életünk részévé vált, hogy a fogyasztói szokásainkat befolyásolják. Lépten nyomon szembe találkozunk hirdetésekkel és akciókkal, hogy mitől leszünk egészségesek, mitől maradunk fiatalok, hová menjünk nyaralni, és természetesen, hogy mit vegyünk a gyerekeinknek, ha azt akarjuk, hogy hogy jól fejlődjenek. Ha bármelyik böngészőprogramba beírjuk a kreatív gyermekjáték kifejezést, akkor oldalakon keresztül játékcégek hirdetései jönnek fel, akik termékeiket a kreatív- és fejlesztőjáték kifejezéssel hirdetik. Ki lehet próbálni, hogy még véletlen sem szakmai publikációk jönnek fel a gyermeki játék kreativitásáról, hanem ezek a hirdetések, amelyek azt ígérik, hogy ezek használatától valamely készsége majd fejlődik a gyermeknek.

De mitől is kreatív valóban egy gyermekjáték? Talán nem is a készen kapott játékszerek nyújtják a legkreatívabb és élményteljesebb játékot. Sokszor egy bot vagy egy kendő, egy párnákból épített bunker, egy vödör víz minden más játékszernél jobban és tartósabban leköti a gyermekek figyelmét. Ha ilyenkor megfigyeljük alaposabban a játékukat, akkor megdöbbenünk milyen szerteágazó a gondolkodásuk, hányféle variációban játszanak, s milyen asszociatív módon látnak bele más-más értelemet az egyszerű tárgyakban.   

A kevesebb néha több közmondás bizony a játékok világára is igaz. A fakockák, kosarak, vödrök, textilkendők, babzsákok, párnák a bölcsődei csoportszobáink alapjátékai, mert látjuk, hogy a gyermeki kreativitást ezek az egyszerű tárgyak mennyire inspirálják.  Arra ösztönözzük a szülőket is, hogy higgyenek ezen egyszerű tárgyak fejlesztő jellegében is! Játékra hívtuk ezért a szülőket és bölcsődei dolgozókat, hogy ráirányítsuk a figyelmet arra, hogy mi felnőttek is gondolkodjunk egy-egy tárgy felhasználásának újszerűségében. A feladat az volt, hogy hogyan lehet egy egyszerű cipősdobozból valami más tárgyat létrehozni, és hányféle módon tud új életre kelni. A 12 bölcsődénkből összesen 245 fotót kaptunk az újra gondolt cipősdobozókról. A honlapunk Galériájában megtekinthető képválogatás mutatja, hogy hány és hány új tárgy született a legkülönbözőbb témakörben: gyermekjátékok, tárolóeszközök, dekorációk, ajándéktárgyak. Bebizonyosodott, hogy mi felnőttek is tudunk még divergensen gondolkodni, vannak ötleteink csak azt a fajta rugalmasságot, ami még gyermekkorban meg van, azt felnőttkorunkra jobban beszűkül a készen kapott tárgyi világ révén.

Ha egy gyermek szüleit, nevelőit látja kreatívan gondolkodni és alkotni az számára újabb élményeket és inspirációkat ad. Ha ez az alkotói folyamat közösen történik, az együttesség élménye még inkább fokozza a remélt „fejlesztő” hatást.  A fotók fejezik ki leginkább, hogy a közös alkotás milyen élmény lehet a gyermek és felnőtt számára egyaránt. Tekintsék meg képekben a Karácsony György utcai bölcsődénk szülő és gyermekközössége közös játékát, ahol a kartondobozókból késztett játékok varázsolták el a gyerekeket: Dobozokból játékok


Köszönjük a sok ötletet és a közös játékot!
Papné Gyöngyösi Katalin