Környezetünk jelentősen befolyásolja mindennapjainkat, közérzetünket. A környező világ megismerésére törekszünk a bölcsődei nevelés során is.

Fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek megfigyeljék az időjárás jelenség változásait, az évszakok ritmusát, a növények, állatok élővilágát. Ezek szervesen kapcsolódnak a bölcsődében alkalmazott környezeti nevelés téma köréhez. A kisgyermeknevelők munkájuk során változatos megközelítéssel törekednek megismertetni a gyerekeket a környezetükkel, annak megóvására, szépítésére a gyerekekkel együttműködve tesznek lépéseket, figyelembe véve egyéni érettségüket, fejlődési szintjüket, érdeklődésüket. A bölcsődés gyermekeket érő külső ingerek, élmények, tapasztalások meggyőződésünk, hogy későbbi életszakaszaikra jelentős hatással vannak, ezért kiemelten figyelünk az őket körülvevő környezet kialakítására, hogy a környezet szeretetét átadhassuk számukra. A környezettel való harmonikus életformát tanulni kell. Nekünk felnőtteknek tudatosan formálni kell a gyerekek szemléletét.

A környezeti nevelést bölcsődéinkben a mindennapi gyakorlat részévé tettük. Törekszünk rá, hogy aktív résztvevői legyenek környezetük megismerésében és alakításában. A környezettudatos életvitel elfogadására legalkalmasabb életkor kisgyermekkorban adódik, amikor gyermeki érzékenységgel rácsodálkozik a világ szépségeire, amikor tevékenységein keresztül megtapasztalja a környezetének kölcsönhatásait, és szerez ismereteket, jártasságot, készségeket az egészséges, élhetőbb élethez.

Néhány megvalósult projekt bölcsődéinkből.

Az Ősz utcai tagintézmény komposztálót hozott létre szülői támogatással, melyről így fogalmaznak: „Nagyon fontosnak tartottuk, hogy a gyermekek már ebben az életkorban megismerkedhessenek a környezeti nevelés témakörével és a komposztálás folyamatával. A konyhai dolgozóink a zöldség-gyümölcs héját, egy külön tárolóba gyűjtik, majd mi a gyermekekkel közösen kivisszük, és elhelyezzük a komposztáló ládába. Ezt követően egy kötetlen beszélgetés keretében, a fejlettségi szintjük figyelembe vételével megbeszéljük, hogy mi is fog történni az itt tárolt alapanyagokkal.”

        

Több intézményünkben a külső kertek szépültek meg a családok és a gyerekek részvételével.

A közös virágültetés balkonládákba és a virágoskertbe a szülőknek, gyerekeknek és nekünk, bölcsődei dolgozóknak is egy kellemes, jó hangulatú közös program volt. Bölcsődéink udvarát díszítik virágoskertjeink és az ablakainkat színesíti a közösen ültetett egynyári és évelő virágok. Külön élményt nyújt, hogy a gyerekekkel együtt locsoljuk, gondozzuk a növényeket.

A Varga utcai bölcsőde környezet is megszépült. A gyerekeké a főszerep, akik ezeket a palántákat egyesével elültették és locsolgatták. Először virágföldet lapátoltak a virágládákba, belehelyezték a palántát, elegyengették a virágföldet, majd locsolókannából meglocsolták, majd munkájuk „gyümölcsével” az illatos virágokkal ismerkedtek.

             

Kisgyermeknevelők nemcsak a külső kertészkedésre, hanem a csoportban való játéktevékenység színesítésére is gondoltak. A Margit téri bölcsődében szobai kertészkedési lehetőséget alakítottak ki a gyerekek számára, melyet így mutatnak be: „A kisgyermekek ebben az életszakaszukban fokozatosan és folyamatosan ismerik meg a gyümölcsök és zöldségek ízét, különböző elkészítési, tálalási formáit (nyersen, megfőzve, megsütve, párolva stb.). A kóstolás alkalmával megtapasztalják az édes, savanyú, keserű ízeket. Tavasszal és nyáron jelenik meg a legtöbb zöldség és gyümölcs a kertjeinkben. Vannak, akik a piacon, boltokban a polcokon találkozik velük először. Ezért fontosnak tartjuk, hogy a gyermekek megismerjék, honnan és hogyan kerül az asztalukra.  

Raklapból készítettünk egy mini kiskertet, amihez gyümölcsöket és zöldségeket horgoltunk.

A csoportlétszámnak megfelelő locsolót, vödröt, gereblyét, lapátot készítettünk elő az ültetéshez, a kis kert gondozásához. Ültetés közben a színekről, formákról a gyerekek felismerik, megnevezik a terméseket. A játék egy fantasztikus veteményeskertbe vezeti őket, ahol az élethű gyümölcsöket és zöldségeket gondozhatják, válogathatják. A szortírozás fejleszti a szín-és formafelismerést, a finommotorikát, és a mennyiségfogalom alakulását.”

          

Derbák Julianna Szakanácsadó